UW SELECTIE: | | | Aantal reisorganisaties in uw selectie: 1

Zwemmen met Wilde Dolfijnen | ontdek de magie van deze onderwaterwereld

Ga met ons mee naar Sataya, het grootste dolfijnenrif in de Rode Zee, ver in het zuiden van Egypte. De hele week aan boord van een luxe boot heb je kans om dagelijks te zwemmen met vele dolfijnen in hun natuurlijke habitat. Snorkelend ontdekken we het prachtige koraalrif met zijn schat aan kleurrijke vissen, en gaan we op zoek naar zeeschildpadden en mantaīs. Zorgeloos en veilig.
bedrijf Zwemmen met Wilde Dolfijnen

Over Zwemmen met Wilde Dolfijnen....wat we zoal doen

Over Carla Hollants

Zwemmen met Wilde Dolfijnen_foto1

Als kind was ik altijd al graag op het strand en kon eindeloos mijmeren en turen over de zee. Ik was nieuwsgierig en voelde een onbestemd verlangen om in contact te komen met die onzichtbare onderwaterwereld...
Jacques Cousteau was mijn grote held. Ik kon me helemaal vinden in zijn drive om met allemaal nieuw ontwikkelde uitvindingen, de geheimen van het oceaanleven te doorgronden. Dat vervolgens wekelijks in zwart wit op de televisie tot ons kwam. Echt geraakt werd ik door een aflevering waarin hij liet zien dat er in Mauretanië een groep wilde dolfijnen was, die ogenschijnlijk belangenloos scholen vis in de netten van de vissers joegen, waardoor deze hun volle netten alleen nog maar zelf het strand op hoefden te slepen...  ik denk dat dat het moment was dat de magie van de dolfijnen zich in mij genesteld heeft...

Voor het eerst met de dolfijnen
In 2011 ben ik voor de eerste keer in aanraking gekomen met de dolfijnen in Sataya, samen met mijn dochters Sarah en Maaike, toen 11 en 14 jaar oud. Deze ervaring heeft een diepe impact gehad op ons alle drie. Ik ben daarna nog 3 keer terug geweest en iedere keer was het weer even adembenemend en kwam ik als herboren thuis.
De droom om zelf zulke reizen te organiseren was geboren en in januari heb ik de knoop doorgehakt. Na enkele maanden van voorbereiding heeft in juni een grandioze proefreis plaatsgevonden, het startsein om door te gaan. Check de website www.zmwd.nl voor de nieuwe reisdata!

Missie
Ik wil mensen in contact brengen met deze plek en met de dolfijnen die hier wonen. Het is hier zo onwaarschijnlijk mooi. Het heilzame effect van een week hier zijn met elkaar is zo bijzonder en groot, dat gun ik zoveel mensen. Het klinkt misschien wat zweverig, maar de ervaringen hier raken je diep van binnen en de dolfijnen met hun speelse energie zijn echte hart-openers. In die week op de boot zie je iedereen verzachten en gaan stralen. Iedereen komt helemaal bij zichzelf en in zijn kracht. Ik geloof dat deze ervaringen, die we meenemen naar huis, niet alleen bij onszelf blijven maar ook uitstralen naar onze omgeving. Dat ik in dit hele proces mag faciliteren ervaar ik als het grootste geschenk dat ik me wensen kan.

De reis van dag tot dag

Zwemmen met Wilde Dolfijnen_foto2

Dag 1
Vertrek naar Marsa Alam, een vlucht van een kleine 5 uur. Bij aankomst op de kleine luchthaven, maken we eerst de visa in orde en staat een mini- bus klaar om ons in ongeveer 2 ½ uur over de kustweg in zuidelijke richting naar de jachthaven “Hamata” te brengen, waar we meteen aan boord gaan. Afhankelijk van het tijdstip van aankomst, meestal ´s avonds, worden we verwelkomd met een (lichte) maaltijd. We installeren ons in onze hutten en brengen de eerste nacht door in de haven.

Dag 2
Zodra de vergunningen zijn afgegeven zet de boot zo vroeg mogelijk koers naar het dolfijnenrif. Na ruim 2½  uur varen verschijnt er een prachtige lagune als een turqoise zwembad, midden in de donker blauwe zee. Hier gaat de boot voor anker. We maken kennis met onze 2 duik- en snorkelgidsen, die ons gedurende de hele week begeleiden en worden voorgesteld aan de overige bemanning. We krijgen uitleg over het leven aan boord en in zee en dan is het tijd om ons klaar te maken om het water in te gaan. Als we geluk hebben kunnen we na het ontbijt al met de dolfijnen zwemmen.

Dag 3 tot en met 6
De zon komt al vroeg bijna loodrecht uit de zee omhoog. Een sublieme wake-up voor diegenen die ervoor kiezen om onder de sterrenhemel te slapen. Tijd om uit te kijken naar de dolfijnen! Voor degenen die willen is er vóór het ontbijt al de mogelijkheid om er met de zodiac(s) (rubber motorboot) op uit te gaan. Het komt ook geregeld voor dat de dolfijnen zodra ze ´s ochtends het rif binnenzwemmen, rechtstreeks koers zetten naar de boot en kun je zonder zodiac naar ze toe zwemmen. Om 8 uur staat het ontbijt klaar en daarna is er weer de mogelijkheid om in het water bij de dolfijnen te zijn of om één van de riffen te bezoeken. De rest van de ochtend ontspannen, rusten, lezen op een schaduwrijke plek of juist even in de zon. Om ongeveer half 1 is er een uitgebreid warm buffet.

Daarna is er tijd om lekker te luieren, slapen, lezen, zonnen, zwemmen of een bezoek aan het rif te brengen.  Ook is het mogelijk om nog een keer met de dolfijnen te zwemmen.  Iedereen kan in zijn eigen tempo alles doen. De snorkel instructeurs en de 2 zodiacs staan tot onze beschikking en in overleg en afhankelijk van de aanwezigheid van dolfijnen, gaan we er met (een deel van) de groep op uit. Als de zee kalm is wil de kapitein ons ook een aantal mooie plekken buiten het rif laten zien. Daar varen we dan ´s middags heen, wanneer de dolfijnen over het algemeen wat minder speels zijn en slapen.

In de namiddag worden we verwend met een heerlijk ‘4 uurtje’, een Egyptische lekkernij.
Rond 5 uur zijn we getuige van een spectaculaire zonsondergang en wordt het snel donker. Dit is een mooi moment om samen stil te staan bij wat er ervaren wordt. Rond half 8 is er het avondbuffet. Daarna is er alle tijd om te delen, een spel, muziek, dansen en welverdiende rust. We passen ons snel en gemakkelijk aan het ritme van de zon aan (vroeg erin en vroeg eruit).

Dag 7 en 8
Als de weersomstandigheden het toelaten zullen we deze laatste 2 dagen een extra tour maken en andere riffen bezoeken, aan land gaan op een onbewoond eiland, en zwemmen in het rijk van de zeeschildpadden. Deze tour eindigt in Port Ghalib, vanwaar het nog een kwartiertje met de bus rijden is naar de luchthaven van Marsa Alam.

Indien het niet mogelijk is deze tour te maken, dan blijven we in Sataya en afhankelijk van het tijdstip van de terugvlucht varen we op dag 7 in de middag, of op dag 8 in de ochtend, weer terug naar de haven Hamata. In alle gevallen blijven we aan boord totdat de bus ons ophaalt. Vertrek per bus naar Marsa Alam. Afhankelijk van de vluchttijden, stoppen we bij Port Ghalib om nog even de benen te strekken alvorens we op het vliegtuig terug naar huis stappen.

Referenties

Zwemmen met Wilde Dolfijnen_foto3

Mark Stegenga (37) uit Krommenie
´Wat mij het meest bij gaat blijven van deze reis is de ervaring van verbonden zijn met de dolfijnen. Op het moment dat je tussen de dolfijnen zwemt, zeker als er twee op 10cm aan beide kanten naast je zwemmen, de kracht en rust die van ze uitgaat is echt heel bijzonder. Ik was ietwat sceptisch in het begin, toen je zei dat het een bijna ´magische´ ervaring was, maar om heel eerlijk te zijn, was dat het ook daadwerkelijk. Zo bijzonder vanwege de interactie met ze.
Eigenlijk was de reis een grote aaneenschakeling van mooie ervaringen. De eerste keer dat je zwemt met de dolfijnen, de eerste keer dat je bij het rif snorkelt, de eerste keer dat je een rog, een schildpad of een schorpioenvis ziet zwemmen, of een van de vele andere rare en bijzondere vissen, het duiken, .... moeilijk om daar eentje uit te kiezen.
Wat mij heel erg verrast heeft is het gevoel van verbondenheid binnen de groep. Je zit een week lang met onbekende mensen in een relatief kleine ruimte. Afwachten of iedereen met elkaar op kan schieten en het een beetje klikt. Maar op de een of andere manier heeft de beleving van het zwemmen met de dolfijnen zo´n bijzondere uitwerking dat het al snel een band schept. Je hebt dan genoeg stof om over te praten en dan leer je elkaar beter kennen. Wij hadden denk ik wel mazzel dat de groep zo openstond voor iedereen, maar misschien heb je dit op je eerdere reizen ook al meegemaakt?
De zon en de warmte zijn me echt heel erg meegevallen. Je had ons natuurlijk goed gewaarschuwd van te voren en met de juiste voorbereiding en een beetje discipline om uit de zon te blijven ging dat prima.´

Hans van Dam (51) uit Alkmaar
´Onvergetelijk, ik had hiervoor niet iets met dolfijnen maar wel al eens gesnorkeld op een rif. Hoe die beesten met elkaar en ook met ons omgingen doet je vergeten dat het dieren zijn. Alsof je een familie leert kennen en waarderen tijdens je vakantie. Je mag een kijkje nemen in hun dagelijks leven: Hoe ze hun kinderen verzorgen, elkaar liefhebben en met elkaar spelen, waardoor je met een brok in de keel later weer afscheid van ze neemt.
We hadden een diverse groep op de boot, sportief en boekenlezers en we zijn door onze gezamenlijke activiteiten heel dicht bij elkaar gekomen. De dolfijnen waren daar waarschijnlijk ook debet aan.
Ik ben ook nog nooit zo vertroeteld op een reis; De bemanning was niets te gek.´