Zoeken in bestemmingen, reisthema's & reisorganisaties

ACM dreigt aanbieders bedevaarten met boetes wegens ontbreken garanties

Woensdag 08 juli 2020

Aanbieders van bedevaartreizen moeten snel zorgen voor een goede garantieregeling voor hun klanten, zodat hun klanten zijn beschermd bij een eventueel faillissement. Doen ze dat niet, dan legt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ze een dwangsom op die kan oplopen tot tienduizenden euro's.  

ACM controleert reisorganisaties

De ACM is in 2019 een onderzoek gestart naar een tiental aanbieders van bedevaartreizen. Dit is gebeurd na signalen dat consumenten vaak niet goed beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de aanbieder. Het gaat om aanbieders van Hadj reizen (grote bedevaart in een specifieke periode van het jaar) en Umrah reizen (kleine bedevaart die het hele jaar door plaatsvindt). Een Hadj-reis kost gemiddeld 5000 tot 6500 euro. Hiervoor stelt Saudi-Arabië per land ieder jaar een beperkt aantal visa beschikbaar en verdeelt deze onder gespecialiseerde reisbureaus.

Bedevaartreizen worden aangeboden als pakketreis (reis en verblijf). Acht reisorganisaties voldoen nog niet aan deze wettelijke garantieplicht. Zij riskeren hiermee boetes die  - afhankelijk van hun omzet – kunnen variëren van 2.900 tot 32.400 euro per week.

Wat houdt reisgarantie precies in?

De ACM houdt toezicht op de naleving van de regels rondom reisgarantie. Het is wettelijk verplicht voor aanbieders van pakketreizen om garantiemaatregelen te treffen waarmee consumenten zijn beschermd tegen een mogelijk faillissement van de reisaanbieder.

Daarnaast zijn deze reisaanbieders verplicht om consumenten te informeren over de getroffen garantiemaatregelen. Reisaanbieders kunnen hun reisgarantie regelen door aansluiting te zoeken bij een garantieregeling. Mocht de aanbieder failliet gaan, dan krijgen consumenten die nog niet op reis zijn maar wel al hebben betaald de reissom terug. Als zij al op reis zijn, worden zij gerepatrieerd of kunnen zij de reis voortzetten met een andere aanbieder.

Meer weten?

De ACM waarschuwt aanbieders die reizen aanbieden zonder garantie dat zij boetes riskeren. VvKR adviseert consumenten om altijd een reisaanbieder te controleren op garantiemaatregelen voordat zij een reis boeken. Er zijn meerdere garantieregeling in Nederland, zoals GGTO, STO Garant, SGR en VZR Garant. Alle bij VvKR aangesloten pakketreisaanbieders hebben hun garantieverplichting geregeld en zijn aangesloten bij één van deze regelingen.

Tevens hebben al onze leden ook een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor reisorganisaties/touroperators. Deze aansprakelijkheidsverzekering (AVB) dekt schade aan personen en/of zaken en de daaruit voortvloeiende gevolgschade mocht er onverhoopt tijdens de reis iets gebeuren. 

Heb je hier nog vragen over? Mail dan gerust naar info@vvkr.nl

 

 

Nieuwsoverzicht