Zoeken in bestemmingen, reisthema's & reisorganisaties

Veelgestelde vragen

Kan iedereen in Nederland een reisorganisatie beginnen?

Ja, je hebt om een reisorganisatie te kunnen beginnen geen speciale papieren – meer – nodig. Wel dien je je te realiseren dat er een Europese richtlijn bestaat die iedere reisorganisatie in Europa verplicht een garantieregeling te hebben tegen financieel onvermogen. Er zijn  slechts een beperkt aantal garantieregelingen: SGR, GGTO en STO-reisgarantie. Voor meer informatie kun je de links op deze site bekijken.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om lid te worden van VvKR?

Om lid te worden en te blijven dient een reisorganisatie te voldoen aan enkele voorwaarden. Welke deze zijn zijn te vinden op de pagina: Informatie lidmaatschap VvKR.

Is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht?

Nee, een reisorganisatie is niet wettelijk verplicht om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) af te sluiten. Wil je lid worden van VvKR dan ben je wel verplicht een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze dient ook daadwerkelijk je pakketreisactiviteiten te dekken, niet alle verzekeraars hebben ene dergelijke verzekering. Wij controleren altijd of je verzekering aan onze voorwaarden voldoet voordat je lid wordt van VvKR.

Het is mogelijk om je collectief te verzekeren als VvKR-lid. Meer informatie hierover kan je opvragen bij het Secretariaat van VvKR via info@vvkr.nl.

Is VvKR een garantiefonds?

Nee, VvKR is geen garantiefonds of -regeling. VvKR is een belangenvereniging die opkomt voor de belangen van kleinschalige reisorganisaties.

Is een privacyverklaring wettelijk verplicht?

Ja, sinds 2018 heb je onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een informatieplicht naar je klanten toe hen duidelijk te informeren over wat je met hun persoonsgegevens doet en waarom. De meest handige manier om hieraan te voldoen is doormiddel van een privacyverklaring welke je online op je website plaatst. Binnen de reisbranche kom je vaak in aanraking met privacy gevoelige informatie waar je zorgvuldig mee moet omgaan.

VvKR heeft voor haar leden een handboek en model-privacyverklaring. Deze kan je zodra je lid bent gratis downloaden en zo weet je precies welke informatie je wel en niet mag verwerken.

Ik wil meer informatie over bedrijfsvormen, kan ik daarvoor bij VvKR terecht?

Nee, voor dit soort vragen kun je bij Kamer van Koophandel terecht. Veel informatie kun je ook vinden op: www.eenmanszaakoprichten.nl en www.zzp-nederland.nl.

Hebben VvKR en STO Garant iets met elkaar te maken?

Ja. STO-reisgarantie is opgericht door VvKR. Tot 2018 konden alleen VvKR-leden gebruik maken van deze garantieregeling. Inmiddels is dat niet meer het geval en kunnen ook niet-leden zich bij STO aansluiten. In 2019 is de naam van STO-reisgarantie veranderd in STO Garant. De regeling is (financieel) laagdrempelig en uitermate geschikt voor kleinschalige reisorganisaties. 

Hebben VvKR en GGTO iets met elkaar te maken?

Nee en ja. VvKR en GGTO staan helemaal los van elkaar en hebben onderling geen zakelijke relatie. Beide clubs zijn relatief nieuw in de reiswereld en richten zich op dezelfde kleinschalige doelgroep en hebben derhalve sympathie voor elkaar. We zullen dus zeker naar elkaar (door)verwijzen.

Wat is het verschil tussen een reisorganisatie en een reisbureau?

Een reisorganisatie is niet helemaal hetzelfde als een reisbureau.

Een reisbureau zorgt voor advies en bemiddeling tussen de consument en een reisorganisatie. Je kan een reisbureau daarmee zien als een tussenpersoon, die met verschillende organisaties en maatschappijen werkt. Ze kunnen voor u een reis bij een reisorganisatie boeken of een accommodatie, vliegticket of andere reisdiensten.

Een reisorganisatie wordt ook wel touroperator genoemd. Deze stelt een reis samen uit verschillende reisdiensten, zoals bijvoorbeeld de overnachtingen, vervoer en activiteiten. Wanneer een reis bestaat uit diverse reisdiensten en langer dan 24 uur, wordt dit vaak een pakketreis genoemd. De reisspecialisten van VvKR zijn meestal touroperators en stellen zelf hun reizen samen en je kan rechtstreeks bij hen boeken.

Ik organiseer maar één of twee reizen reis per jaar. Aan welke regels moet ik dan voldoen?

Ook wanneer je geen reisorganisatie bent, maar je wel één of twee reizen per jaar organiseert die aan de wettelijke omschrijving van Pakketreizen voldoet, dan val je onder de Europese Richtlijnen Pakketreizen. Dit geldt dus ook voor een yogaschool die een yogaretraite organiseert, een school die een paar dagen met haar leerlingen op schoolreis gaat, een fotograaf die een fotoreis plant, een coach die een inspiratie of coaching reis organiseert enzovoort.

Wat is een garantieregeling?

Kort samengevat houdt dit in dat wanneer er sprake is van financieel onvermogen van de reisorganisator, de reissom tegenover de consument moet zijn gegarandeerd. Daarnaast is de reisorganisator verplicht repatriëring te garanderen, wanneer het vervoer onderdeel uitmaakt van de reisovereenkomst en de reisbestemming al is bereikt.

Reisorganisaties in Nederland kunnen dit het makkelijkste regen door zich aan te sluiten bij één van de garantieregelingen. Het ACM is verantwoordelijk voor naleving en controle.

Welke garantieregelingen zijn er in Nederland?

De reisorganisatie kan zich aansluiten bij een garantieregeling of een garantiefonds. In Nederland zijn er momentwwl vijf reisgarantieregelingen: STO Garant, Stichting GGTO, VZR Garant, SGR en SGRZ en. Meer informatie over deze garantieregelingen vind je hier.

Is het verplicht om Algemene Reisvoorwaarden te hebben?

Nee, het is weliswaar niet wettelijk verplicht om Algemene Reisvoorwaarden te hebben, maar in de praktijk zal elke reisorganisatie deze hanteren. Door het opstellen van Algemene Reisvoorwaarden kan jij de voorwaarden bepalen waaronder jij je reizen wilt organiseren, uiteraard binnen de regels die de Europese Regelgeving stelt. De wet gaat namelijk altijd voor jouw algemene voorwaarden.

Ben je lid van VvKR? Dan kan je gebruik maken van modelreisvoorwaarden, welke gebaseerd zijn op de Europese wetgeving.

Wat houdt de reisbureauregeling in?

Bent je ondernemer in de reisbranche? Dan vallen jouw diensten vanaf 1 april 2012 mogelijk onder de nieuwe reisbureauregeling. Deze regeling geldt in alle EU-landen voor leveranciers van reisdiensten.
De reisbureauregeling is een nieuwe (april 2014) btw-regeling die geldt als je reisdiensten verkoopt. Dit is het geval als je 1 of meer onderdelen van een reis inkoopt bij andere ondernemers en op eigen naam verkoopt aan reizigers. De reisbureauregeling houdt onder meer in dat je btw betaalt over jouw winstmarge op reisdiensten, in plaats van over de totaalprijs van de reisdienst. Daar staat tegenover dat de btw op reisdiensten niet volledig aftrekbaar is.

Administratieve verplichtingen

Als de reisbureauregeling voor jou geldt, moet je rekening houden met de volgende administratieve verplichtingen:
Uit de administratie moet blijken of je de winstmarge per tijdvak of per reis berekent. Aan de gekozen berekeningsmethode bent je ten minste 5 jaar gebonden.
Voor een reisdienst vermeldt je op jouw factuur geen btw, maar wel ´bijzondere regeling reisbureaus´.  Bron:belastingdienst

Met reisbureau worden (volgens de belastingdienst) niet alleen ondernemers die als reisbureau bekend zijn. Ook andere ondernemers die reizen of vakanties op eigen naam verkopen, kunnen onder de regeling vallen. Bijvoorbeeld een touroperator, of een school of vereniging die een volledig verzorgde reis verkoopt aan leerlingen of leden.

Nieuwe wetgeving 1 april 2015

Vanaf 1 april 2015 is de wetgeving veranderd. Joanna Rossa schreef voor VvKR een uitgebreid verhaal