Zoeken in bestemmingen, reisthema's & reisorganisaties

Veelgestelde vragen

Hoe kies je een betrouwbare reisorganisatie?

Let bij het boeken van jouw pakketreis altijd of de reisorganisatie is aangesloten bij een reisgarantieregeling (zoals STO Garant, GGTO, SGR, VZR Garant of SGRZ). Let niet alleen of de organisaties het desbetreffende logo voert op hun website, maar controleer ook bij de garantieregeling of de reisorganisatie daar is aangesloten.

 

Veel reisorganisaties zijn daarnaast ook nog aangesloten bij een branchevereniging zoals VvKR of ANVR. Dat is fijn om te weten, omdat je dan zeker bent dat ze ook aan andere voorwaarden voldoen zoals een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Wat is het verschil tussen een reisorganisatie en een reisbureau?

Een reisorganisatie is niet hetzelfde als een reisbureau.

Een reisbureau zorgt voor advies en bemiddeling tussen de consument en een reisorganisatie. Je kan een reisbureau daarmee zien als een tussenpersoon, die met verschillende organisaties en maatschappijen werkt. Ze kunnen voor u een reis bij een reisorganisatie boeken of een accommodatie, een vliegticket of andere reisdiensten.

Een reisorganisatie wordt ook wel touroperator genoemd. Deze stelt een reis samen uit verschillende reisdiensten, zoals bijvoorbeeld de overnachtingen, vervoer en activiteiten.

Wanneer een reis bestaat uit diverse reisdiensten en langer dan 24 uur, wordt dit vaak een pakketreis genoemd. De reisspecialisten van VvKR zijn meestal touroperators en stellen zelf hun reizen samen en je kan rechtstreeks bij hen boeken.

Wat is een pakketreis?

Een reis is een pakketreis wanneer deze uit minimaal twee reisdiensten bestaat (zoals verblijf, vervoer of een toeristische dienst) én dit product meer dan 24 uur beslaat of een overnachting bevat. Deze omschrijving betreft een klassieke pakketreis. Sinds juli 2018 is de Europese Regelgeving rondom pakketreizen aangescherpt en vallen naast bovengenoemde omschrijving meer reizen onder de pakketreisregelgeving. Lees hier meer.

Wat is een garantieregeling of garantiefonds?

Wanneer een reisorganisatie een pakketreis verkoopt zoals is vastgesteld in de Europese regelgeving voor Pakketreizen, dan is deze reisorganisatie wettelijk verplicht een garantieregeling te hebben die haar reizigers beschermt bij financieel onvermogen.

Dit houdt in Nederland in de dat de reisorganisatie aangesloten moet zijn bij een garantieregeling en hun klanten op die manier de garantie geven dan de reissom veilig is gesteld in geval de reisorganisatie failliet gaat. Tevens is repatriëring gegarandeerd wanneer de reis al is aangevangen.

In Nederland zijn reisorganisaties over het algemeen aangesloten zijn één van deze vier reisgarantieregelingen: STO Garant, GGTO, SGR, VZR Garant en voor de zakelijke markt is er SGRZ. Lees ook meer op onze pagina Reisgarantie

Wat is het Calamiteitenfonds?

Het zal je maar gebeuren: je bent zorgeloos op vakantie gegaan en tijdens je reis doet zich op je bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onlusten (molest) uit. Het kan zijn dat daardoor je reisprogramma moet worden aangepast. Dit kan extra kosten met zich meebrengen.

Wanneer je een reis hebt geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds, is het in veel gevallen mogelijk dat je in zulke gevallen de niet genoten reisdagen of kosten die je hebt gemaakt voor het aanpassen van de reis krijgt vergoed. Dit geldt ook als er zich een ramp of molest voordoet vlak voordat je op reis zou gaan.

Meer informatie is te vinden op www.calamiteitenfonds.nl

Keert het Calamiteitenfonds uit bij ziektes en epidemieën?

Het antwoord is: nee, voor ziektes bestaat geen dekking. Meer informatie hierover is te vinden op de pagina van het Calamiteitenfonds Coronavirus: geen dekking

Mijn reisorganisatie gebruikt het VvKR-logo, maar ik kan de organisatie niet op de VvKR-website vinden.

Wanneer je ziet dat een reisorganisatie het VvKR-logo gebruikt, maar kan deze niet terugvinden in het leden-overzicht van VvKR. Dan is deze reisorganisatie vermoedelijk niet aangesloten bij VvKR en gebruikt deze onrechtmatig het VvKR-logo. We adviseren dan contact met ons op te nemen en nader te informeren over deze reisorganisatie.

Ik heb een klacht over mijn pakketreis, wat moet ik doen?

Volgens de Europese Wetgeving Pakketreizen dient de reiziger de klacht zo snel mogelijk door te geven aan de reisorganisatie.

Ben je al op reis? Meld je klacht meteen bij de betrokken dienstverlener waar je op dat moment bent (zoals je hotel, reisleider etc). Lukt dat niet, neem dan contact op met je reisorganisatie. 

Jouw reisorganisator krijgt op deze manier de gelegenheid om de klacht op te lossen. Raadpleeg altijd de algemene reisvoorwaarden van de reisorganisatie, daarin staat uitgelegd hoe om te gaan in geval van een klacht.

Kan een klant bij VvKR een klacht indienen over een organisatie die is aangesloten?

VvKR is een belangenvereniging. De kwaliteit van reizen is de verantwoording van iedere organisatie zelf. Als reizigers een klacht hebben over een reisorganisatie, kunnen ze de algemene voorwaarden raadplegen van de desbetreffende reisorganisatie. In deze voorwaarden staat vermeld hoe deze reisorganisatie omgaat met klachten. VvKR zal reizigers met klachten altijd eerst verwijzen naar de reisorganisatie.

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat je er samen met de reisorganisatie niet uitkomt. In dat geval is het mogelijk om, in gezamenlijk overleg, het bemiddelingscomité van VvKR in te schakelen. Meer informatie hierover kan je opvragen via info@vvkr.nl.

VVKR's Business Partners

\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \