Naar welk land gaat jouw volgende bijzondere reis?

Veelgestelde vragen

Algemeen

Kan een klant bij VvKR een klacht indienen over een organisatie die is aangesloten?

Nee, VvKR is een belangenvereniging. De kwaliteit van reizen is de verantwoording van iedere organisatie zelf. Als klanten een klacht hebben over een reisorganisatie, kunnen ze kijken bij de algemene voorwaarden van de desbetreffende reisorganisatie. Daarin moet vermeld staan hoe deze reisorganisatie omgaat met klachten. VvKR zal klanten dus daar naar verwijzen.

Ik wil meer informatie over bedrijfsvormen, kan ik daarvoor bij VvKR terecht?

Nee, voor dit soort vragen kun je bij Kamer van Koophandel terecht. Veel informatie kun je ook vinden op: www.eenmanszaakoprichten.nl en www.zzp-nederland.nl.

Hebben VvKR en GGTO iets met elkaar te maken?

Nee en ja. VvKR en GGTO staan helemaal los van elkaar en hebben onderling geen zakelijke relatie. Beide clubs zijn relatief nieuw in de reiswereld en richten zich op dezelfde kleinschalige doelgroep en hebben derhalve sympathie voor elkaar. We zullen dus zeker naar elkaar (door)verwijzen.

Hebben VvKR en STO-reisgarantie iets met elkaar te maken?

Ja. STO-reisgarantie is opgericht door VvKR en alleen VvKR leden kunnen er gebruik van maken. Mocht de STO bij een (dreigend) faillisement in actie moeten komen, dan kan zij gebruik maken van de expertise van de leden van VvKR.

Kan iedereen in Nederland een reisorganisatie beginnen?

Ja, je hebt om een reisorganisatie te kunnen beginnen geen speciale papieren – meer – nodig. Wel dien je je te realiseren dat er een Europese richtlijn bestaat die iedere reisorganisatie in Europa verplicht een garantieregeling te hebben tegen financieel onvermogen. Er zijn  slechts een beperkt aantal garantieregelingen: SGR, GGTO en STO-reisgarantie. Voor meer informatie kun je de links op deze site bekijken.