Zoeken in bestemmingen, reisthema's & reisorganisaties

Een jetlag; wat is het en hoe te voorkomen?

Woensdag 24 februari 2021

Wat is een jetlag?

We hebben er allemaal wel eens van gehoord maar wat is een jetlag nu eigenlijk precies? Een jetlag is een verstoring van je normale slaap-waakritme en ontstaat wanneer je op reis gaat en daarbij verschillende tijdszones passeert. Doorgaans heb je als je oostwaarts reist meer last van een jetlag dan als je westwaarts reist. Je verliest namelijk tijd als je naar het oosten reist (met de tijd mee), je dag wordt korter. Vliegen naar het noorden of zuiden zorgt niet voor een jetlag omdat je geen tijdszones passeert. De een heeft meer last van een jetlag dan de ander. Soms kunnen de verschijnselen echter zo hevig zijn dat ze het plezier van een vakantie kunnen belemmeren en dat willen we natuurlijk niet! Gelukkig zijn er ook manieren om een jetlag te voorkomen, we geven je hiervoor onderstaand graag een aantal tips.

De oorzaak van een jetlag is dat onze biologische klok van slag raakt en dat het dagen kan duren voor dit ritme weer hersteld is. Ons bioritme heeft ongeveer een dag nodig om zich aan te passen aan 1 uur tijdsverschil. Je kunt je dus indenken wat er gebeurd als het om veel meer verschil in tijd gaat.

Moeheid en stress zorgen ervoor dat je vatbaarder bent voor een jetlag. Hetzelfde geldt voor het drinken van alcohol aangezien dit een sterkere uitwerking heeft op je lichaam in de lucht dan op de grond. Te veel maaltijden en beperkte ruimte kunnen ook factoren zijn die bijdragen.

Symptomen van een jetlag

  • Vermoeidheid
  • Moeite met slapen
  • Prikkelbaarheid
  • Een verward gevoel
  • Concentratiestoornissen
  • Maag- en darmklachten
  • Uitdroging
  • Opgezette benen en voeten

Wat kun je doen om een jetlag te voorkomen?

Gelukkig zijn er manieren om je jetlag zo kort mogelijk te houden of zelfs helemaal te voorkomen, hoe fijn is dat! Met onderstaande tips zit jij snel weer in het nieuwe ritme.

  1. Zorg dat je de nacht voor je vlucht goed slaapt
    Ga uitgerust op reis. Soms willen mensen nog wel eens proberen om zo moe mogelijk op reis te gaan, zodat je in het vliegtuig sneller in slaap valt. Een verandering in je dagelijkse routine draagt echter juist niet bij aan het wennen aan een andere tijdzone.
     
  2. Drink weinig tot geen cafeïne houdende drankjes voor het slapen gaan
    Alcohol, maar ook cafeïne in bijvoorbeeld koffie, cola en energie drankjes dehydrateert je lichaam sneller wat kan resulteren in een slechte slaap en daardoor een heftigere jetlag.
     
  3. Zet je horloge en telefoon op de tijdzone van je nieuwe bestemming
    Dit kun je al direct doen bij het aan boord gaan van je vlucht. Zo bereid je je mentaal al voor op de nieuwe tijdzone. Het voorkomt ook dat je continu aan het omrekenen bent hoe laat het op dat moment op je bestemming is. 
     
  4. Heb een hele lange reis voor de boeg, denk dan eens aan een stopover
    Door het kleinere verschil in tijdzone kan je lichaam sneller wennen. Een extra stop zorgt ook nog eens voor extra afwisseling in je reis.
     
  5. Slaap volgens het dagritme van je bestemming
    Probeer niet te gaan slapen als je aankomt, al ben je nog zo moe. Ga juist mee in het ritme van je nieuwe bestemming om zo snel mogelijk aan het nieuwe ritme te wennen.
     
  6. Kies er als het kan voor om niet in de nacht te arriveren
    Als je namelijk overdag aankomt kun je beter langzaam aan het nieuwe ritme wennen.
     
  7. Houd het de eerste dag rustig
    Vaak ben je al moe van de vlucht en is het verstandig om de eerste dag even te acclimatiseren. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling door de omgeving, maak plannen voor de komende dagen en / of geniet lekker even aan het strand of bij het zwembad. Een ideale start van een mooie vakantie!
     
  8. Eet volgens de nieuwe tijdzone
    Probeer je direct aan te passen aan de tijd op je bestemming, door bijvoorbeeld te gaan ontbijten als het daar de tijd voor is, ook al heb je bijvoorbeeld net lunch op. Je helpt je lichaam op deze manier in het ritme te komen. Let ook op met te veel eten op de luchthaven en / of tijdens je vlucht. Door het veranderen van tijdzone kan je spijsvertering langzamer werken, wat voor ongewenste problemen kan zorgen.
     
  9. Doe een dutje
    Vlieg je naar het westen dan is het volgens je natuurlijke ritme al veel later dan dat het op je bestemming daadwerkelijk is. Hierdoor word je vaak ’s ochtends vroeg wakker en raak je in de middag vermoeid. Door een kort slaapje krijg je weer energie voor de rest van de dag. Wanneer je naar het oosten vliegt is het daar al veel later dan dat je gevoel aangeeft, waardoor je ’s avonds laat vaak nog veel energie hebt. Het is aan te raden in de ochtend op een normaal tijdstip op te staan, al voelt het nog zo vroeg. In de middag kun je dan een middagdutje doen om die ‘vroege’ ochtend te compenseren.
     
  10. Geniet van de frisse lucht
    Ga er lekker op uit in de buitenlucht. De frisse lucht zorgt voor een betere hydratatie van je lichaam na de droge lucht in het vliegtuig. Bovendien werkt het daglicht van de zon de productie van melatonine, hormoon waar je moe van wordt, in je lichaam tegen.

Vakantiekriebels gekregen? Onze gespecialiseerde reisspecialisten helpen je graag bij het samenstellen van een authentieke reis. Kijk eens bij onze bestemmingen of reisthema’s om jouw eigen reisspecialist te vinden.

Nieuwsoverzicht